۱۳۸۵/۴/۲۸

مینی‌مالیسم ِ نواختن

«تزئینات جنایت است!»
آدُلف لوس

گاهی اوقات، در نوای تار ِ فرهنگِ شریف، یک ذائقه‌ی مینی‌مالیستی نهفته‌ست؛ برای او هم انگار «تزئینات جنایت است». یک جایی هست که اگر انواع و اقسام ِ تکنیک‌ها را هم به کار بگیری، باز لطافتِ یک صدای خالص، یک ملودیِ ناب، که حواشی ِ کمی دارد، هنوز گوش‌نواز و دل‌انگیز است. به دور از سرعتِ زیادِ دست و پنجه، و با تعهدی روح‌فزا به لحظه‌ها (سکوتش واقعا سکوت است، تنیده به آهنگ است) ساز می‌زند. در این زیبایی ِ رُسواگر، بصیرتی هست که گوش را به سطح ِ شیوا و بکر ِ تارنوازی هدایت می‌کند. مینی‌مال تار می‌زند و ملودی را رسوا و پریشان مقابلت می‌نشاند. انگار صداهای اضافی کنار رفته‌اند و ماده‌ی خام ِ نواختن، بدونِ هیچ پیرایه و تزئینی، سر جایش نشانده شده.

به لطفِ مرتضی، آلبومی متشکل از سه نوار از آثار فرهنگ شریف به دستم رسیده با عنوان «عاشقانه‌ها». نوای دل‌انگیز و منحصر به فردی دارد. کلا گوش دادنِ کارهای شریف ؛) انرژیِ زیادی از آدم می‌گیرد. تو این اثر، صاف و بی‌پیرایه تار می‌‎زند. دُرّاب خیلی کم دارد، یعنی تقریبا هیچ جمله‌ای را با دُرّاب شروع نمی‌کند و به صورتِ خیلی محدود و در میانه‌ی جملات ازش بهره می‌برد. تک‌تک مضراب‌هایش را می‌شود شمرد، حتی وقتی که می‌خواهد ریز بگیرد. زیاده نگویم، خیلی عالی است. خیلی قشنگ در ذهن، فضاسازی می‌کند.

از مجموعه‌ی «عاشقانه‌ها» یک ضربی ِ ابوعطا گوش من را گرفت و بنا کردم اینجا بگذارمش، تا اگر حوصله داشتید، هم نمونه‌ی کار استاد شریف را بشنوید و هم ، از یک قطعه‌ی زیبای تار لذت ببرید؛

ضربی ِ ابوعطا / تکنوازیِ تار؛ فرهنگ شریف / 4 دقیقه / 1.6 مگابایت. (با تشکر از پشتیبانی ِ فنی فربد ؛)

۶ نظر:

  1. حوصله اش را داریم، امکانش را نداریم آخه
    :)
    چطوری پسر؟

    پاسخحذف
  2. آقا ممنون . و اینکه ... دروغ نگم هیچوقت از موسیقی سنتی خوشم نیومده ! ولی این مینی مالیسم کلا برای ساختار آهنگ هم وجود داره و جدا از نوازندگی

    پاسخحذف
  3. به نامیه:

    عیب نداره حالا! غصه نخور، بعضی ها هم امکانات دارن، ولی حوصله ندارن. این بدتره. :)

    من خوبم، تو چطوری؟

    پاسخحذف
  4. این سایت موسیقی ایرانی بسیار با ارزش وآموزشی است ومجموعه خوبی دارد.

    http://www.persiandel.com/

    پاسخحذف
  5. سلام
    قطعات زيبايي بود. لذت بردم. من قبلا هم از آهنگهاي ايشان استفاده كرده و هميشه لذت برده ام.
    ممنون از محبتي هم كه به من و سايتم داري.
    شاد باشي.

    پاسخحذف
  6. چرخیدم . چرخیدم . چرخیدم . چرخیدم . گیج و گرم افتادم . گذشته در من متلاطم شد . گذشته ی غم . گذشته ی لبخند . گذشته ی عصیان.عالی ست.

    پاسخحذف